Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Die "Subjektphilosophie" sah man im Nachkriegdeutschland auf dem "Holzweg". Das war die einhellige Überzeugung Heideggers und der sogenannten Sprachanalyse (Tugendhat). Dieter Henrich war der einzige bedeutende deutsche Philosoph, der den Nachweis versuchte, wie unabgegolten das subjektphilosophische Erbe in Wahrheit ist - vorausgesetzt, man nimmt seine "ursprüngliche Einsicht" zur Kenntnis. Im Blickwechsel mit führenden Köpfen der aufkommenden "Philosophy of Mind" hat Henrich gezeigt, dass Selbstbewusstsein nicht durch "Reflexion" erklärt werden kann, also nicht als Ergebnis einer höherstufigen mentalen Rückwendung auf einen mentalen Zustand erster Stufe oder dessen Subjekt. Eine solche Erklärung, wie sie allen bisherigen Subjekttheorien zugrunde gelegen habe, führe in Zirkel und Regresse: Sie setze entweder voraus, was sie erklären soll, oder schiebe den Erklärungsgrund ins Unendliche auf. Später ist Henrich zur Auffassung zurückgekehrt, beim Selbstbewusstsein handele es sich um eine "wissende Selbstbeziehung", deren Struktur nicht weiter aufzuklären sei. Die Frage, von der sich Manfred Frank in dieser Auseinandersetzung mit Henrichs subjektphilosophischen Intuitionen leiten lässt, lautet, ob eine Theorie des Selbstbewusstseins auf jede Form von Reflexivität verzichten kann. Sartres Theorie des "präreflexiven Selbstbewusstseins" erwägt eine Virtualisierung des Gegensatzes von Reflektierendem und Reflektiertem und bietet einen möglichen Ausweg.In post-war Germany, the "philosophy of the subject" was seen to be on the "wrong track". This was the unanimous conviction of Heidegger and the so-called linguistic analysis (Tugendhat). Dieter Henrich was the only important German philosopher who attempted to prove that the subject-philosophical legacy was in fact unfulfilled - provided that his "original insight" was accepted as such. In an exchange of views with the leading minds of the emerging "Philosophy of Mind", Henrich showed that self-consciousness cannot be explained by "reflection", i.e. not as the result of a higher-level mental turning back to a first-level mental state or its subject. Such an explanation, on which all previous subject theories have been based, leads to circularity and recourse: It either presupposes what it is supposed to explain or postpones the ground of explanation to infinity. Henrich later returned to the view that self-consciousness is a "knowing self-relation" whose structure cannot be explained any further. The question that Manfred Frank is guided by in this discussion of Henrich's subject-philosophical intuitions is whether a theory of self-consciousness can dispense with any form of reflexivity. Sartre's theory of "prereflective self-consciousness" considers a virtualization of the opposition between the reflective and the reflected and offers a possible way out.