Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
  1. Boeken
  2. Non-fictie
  3. Kunst & Cultuur
  4. Muziek
  5. Klassieke muziek
  6. Indian Classical Music and the Gramophone, 1900-1930

Indian Classical Music and the Gramophone, 1900-1930

Vikram Sampath
€ 182,45
+ 364 punten
Levering 1 à 2 weken
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
Gratis thuislevering vanaf € 30 (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel

Omschrijving

In 1902 The Gramophone Company in London sent out recording experts on "expeditions" across the world to record voices from different cultures and backgrounds. All over India, it was women who embraced the challenge of overcoming numerous social taboos and aesthetic handicaps that came along with this nascent technology. Women who took the plunge and recorded largely belonged to the courtesan community, called tawaifs and devadasis, in North and South India, respectively. Recording brought with it great fame, brand recognition, freedom from exploitative patrons, and monetary benefits to the women singers. They were to become pioneers of the music industry in the Indian sub-continent. However, despite the pioneering role played by these women, their stories have largely been forgotten. Contemporaneous with the courtesan women adapting to recording technology was the anti-nautch campaign that sought to abolish these women from the performing space and brand them as common prostitutes. A vigorous renaissance and arts revival movement followed, leading to the creation of a new classical paradigm in both North Indian (Hindustani) and South Indian (Carnatic) classical music. This resulted in the standardization, universalization, and institutionalization of Indian classical music. This newly created classical paradigm impacted future recordings of The Gramophone Company in terms of a shift in genres and styles. Vikram Sampath sheds light on the role and impact of The Gramophone Company's early recording expeditions on Indian classical music by examining the phenomenon through a sociocultural, historical and musical lens. The book features the indefatigable stories of the women and their experiences in adapting to recording technology. The artists from across India featured are: Gauhar Jaan of Calcutta, Janki Bai of Allahabad, Zohra Bai of Agra, Malka Jaan of Agra, Salem Godavari, Bangalore Nagarathnamma, Coimbatore Thayi, Dhanakoti of Kanchipuram, Bai Sundarabai of Pune, and Husna Jaan of Banaras.

Specificaties

Betrokkenen

Auteur(s):
Uitgeverij:

Inhoud

Aantal bladzijden:
240
Taal:
Engels
Reeks:

Eigenschappen

Productcode (EAN):
9780367421328
Verschijningsdatum:
20/07/2022
Uitvoering:
Hardcover
Formaat:
Genaaid
Afmetingen:
156 mm x 234 mm
Gewicht:
544 g
Standaard Boekhandel

Alleen bij Standaard Boekhandel

+ 364 punten op je klantenkaart van Standaard Boekhandel
E-BOOK ACTIE

Tot meer dan 50% korting

op een selectie e-books
E-BOOK ACTIE
E-book kortingen
Standaard Boekhandel

Beoordelingen

We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.