Zorgprofessionals ervaren vaak tijdsdruk en stress en dit staat op gespannen voet met de emotionele en fysiologische behoeften van patiënten.
Onderzoek toont aan dat patiënten 90 seconden nodig hebben om hun verhaal te delen en dat het voordelen oplevert voor zorgprofessionals als ze hier de nodige aandacht aan besteden. Als je patiënten te vroeg onderbreekt met ‘technische’ vragen, dan voelen ze zich niet gehoord en blijft waardevolle informatie onderbelicht. Dit benadrukt het belang van bewuste, zorgvuldige gesprekken tussen zorgverleners, patiënten en families.
Hoe kun je als zorgprofessional je goede intenties laten weerklinken in je communicatie? Lukt het je als arts, verpleegkundige, zorgprofessional of mantelzorger om echt te luisteren naar het volledige verhaal van de patiënt? Bij gebruik van ‘waarderend onderzoek’ in de gesprekken met patiënten en collega’s draag je als zorgprofessional bij aan een constructief, betekenisvol en zelfs helend resultaat.
Dit boek, ontwikkeld door zorgprofessionals en experts in mens-waardige, respectvolle en gelijkwaardige manieren om met elkaar om te gaan, biedt toegankelijke theorie, heldere handvatten en eenvoudige oefeningen om je te bekwamen in het voeren van zorggesprekken die ertoe doen en waar alle betrokkenen, ook jij, wel bij varen.
Door als zorg-meemaker de handreikingen in je praktijk toe te passen, bevorder je de toekomstige gezondheid van de zorg die we in gemeenschappelijkheid zullen moeten organiseren. Uiteindelijk worden we allemaal een keer patiënt of mantelzorger. Of allebei.
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.