Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Gibt es eine pietistische Rhetorik? Diese Frage beantwortet David Keller am Beispiel des Grunders der Herrnhuter Brudergemeine, Graf Nikolaus Ludwig von Zinzendorf (1700-1760), positiv. Seine rhetorische Ausbildung erhielt Zinzendorf am Koniglichen Padagogium in Halle, in der Schulstadt August Hermann Franckes (1663-1727). In der Entwicklung seiner eigenen Rhetorik sind wesentliche Einflusse des Radikalpietisten Gottfried Arnold (1666-1714) zu erkennen. Anhand der vielen uberlieferten Reden und Predigten Zinzendorfs lasst sich ein hohes Bewusstsein fur Rhetoriktheorie und Methodik rekonstruieren, so dass das Predigtverstandnis des Herrnhuters und seine spezifischen Gliederungsmethoden sichtbar gemacht werden konnen. David Keller zeigt, dass die vehementen antirhetorischen Aussagen Zinzendorfs selbst eine rhetorische Funktion erfullen. Die umfangreiche Analyse erfolgt dabei auch mit Blick auf die Homiletik der lutherischen Orthodoxie und der Aufklarung, um den Umbruch des asthetischen Paradigmas von Barockkultur hin zum Pietismus und zur Aufklarung nachzuvollziehen. Abschliessend werden die Ergebnisse der historischen Betrachtung mit den Diskussionen um Rhetorik in der Homiletik und die Debatte um die freie Kanzelrede des 20./21. Jahrhunderts konfrontiert.