Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
We kunnen het ons nog niet voorstellen, maar tussen nu en circa 15 jaar zullen autonoom rijdende auto’s op de openbare weg een normaal beeld worden. Op dit moment zijn er door testwagens al miljoenen kilometers afgelegd zonder handen aan het stuur. Ondanks enkele incidenten zijn de resultaten beter dan van menselijke bestuurders. Jaarlijks overlijden er wereldwijd meer dan 1,3 miljoen mensen door verkeersongelukken en 94% daarvan is het gevolg van foutief menselijk handelen.
Een zelfrijdende auto wordt nooit moe, heeft geen ego, raakt niet afgeleid door een smartphone en drinkt ook geen alcohol. Er liggen dus kansen om ongelukken in het verkeer drastisch te verminderen. Bovendien zouden autonome auto’s het mogelijk maken om onze tijd in het verkeer nuttiger te besteden. Dit heeft potentieel zeer grote gevolgen voor transport en mobiliteit, zoals taxi’s en vrachtwagens. Voor bedrijven en werknemers biedt dit zowel kansen als bedreigingen.
Zelfrijdende auto's zorgen mogelijk voor de grootste maatschappelijke veranderingen ooit: minder files, minder ongelukken, dynamische wegen, werken tijdens woon-werk-verkeer, lege parkeergarages, deelauto's in plaats van autobezit, maar ook massaal baanverlies. Wat komt er allemaal op ons af, wat is er nu al mogelijk, hoe werkt het, hoe zit het met de wetgeving, welke de knelpunten moeten overwonnen worden en wat voor gevolgen heeft autonoom vervoer voor de wereld zoals wij die nu kennen?