Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dankzij de Nederlandse contacten met o.a. Otto van Rees, Charley Toorop en Jan Wolkers, groeide Zadkine uit tot een van de invloedrijkste beeldhouwers van het modernisme.
De Russisch-Franse beeldhouwer Ossip Zadkine (1888-1967) onderhield sterke banden met Nederland. Wie kent niet zijn oorlogsmonument 'De verwoeste stad' in Rotterdam? Al aan het begin van de twintigste eeuw sloot hij in Parijs vriendschappen met Nederlandse kunstenaars als Otto van Rees en Charley Toorop. Eind jaren vijftig was Jan Wolkers een van zijn leerlingen.
Een belangrijke opdrachtgever was Jan van der Togt, eigenaar van de Tomado-fabriek in Etten-Leur en oprichter van het huidige Museum JAN in Amstelveen. In dit boek beschrijft kunsthistoricus Feico Hoekstra de innige relatie tussen de beeldhouwer en ons land. De betekenis van Zadkine voor Nederland was ontegenzeggelijk groot, maar het omgekeerde is ook waar. Mede door zijn goede Nederlandse contacten groeide Ossip Zadkine uit tot een van de invloedrijkste beeldhouwers van het internationale modernisme.