Mijn lievelingskleur is geel. Het maakt me instant vrolijk en dus was het ook onmogelijk om het boek ‘Yellowface’ niet te zien. De cover heeft een enorm sterk ontwerp en in combinatie met de titel geeft het ook gelijk weer waar het boek deels over gaat. ‘Yellowface’ betekent dat een blanke persoon zich een Aziatische look aanmeet om de rollen van een Aziaat op te nemen en ‘hun’ verhaal uit te dragen.
Dit boek geeft je een inkijk in de uitgeefwereld, wat ik als boekliefhebber enorm boeiend vind. Hoe een manuscript ondersteunt wordt door een heel team van mensen, want het is duidelijk dat boeken gemaakt of gekraakt worden door iedereen.
Athena Liu ging samen met June Hayward naar Yale University. Beiden aspireren ze een carrière als schrijver maar enkel één van hen beiden slaagt daarin.
Terwijl Athena het ene na het andere succesverhaal schrijft kan June alleen maar afgunstig toekijken hoe haar vriendin het maakt in de boekenwereld. June’s eerste roman werd totaal geen succes en ze heeft moeite om nieuwe ideeën op papier te zetten.
Op een avond dat ze samen de bloemetjes buiten zetten om het nieuwste succes van Athena te vieren komen ze stomdronken thuis in het appartement van Athena en valt June’s oog op een afgewerkt manuscript in haar werkkamer. In dronken toestand gaan ze pannenkoeken bakken en besluiten om deze om ter snelst te verorberen. Maar dat loopt niet goed af voor Athena die in de pannenkoek stikt. Het Heimlich manoeuvre mag niet baten en ontredderd blijft June achter bij haar dode vriendin. Ze heeft wel nog de tegenwoordigheid van geest om het manuscript in haar tas te stoppen voor ze het appartement verlaat.
In de weken daarna beseft June dat hun vriendschap oppervlakkig was en dat haar wereld niet stopte met draaien toen ze stierf, het gaat gewoon door. Ze doet haar verhaal op Twitter i.v.m. het gebeurde en krijgt ineens zoveel bijval dat ze het opwindend vindt en er haar voordeel uit wil halen. Zij wil ook de roem en faam die Athena al te beurt viel.
Ze eigent zicht het manuscript van Athena toe, doet er wat aanpassingen aan en brengt het verhaal uit onder een andere auteursnaam nl. Juniper Song om zo meer weerklank te vinden bij de Aziatische gemeenschap. Want als blanke auteur een boek schrijven over de eerste wereldoorlog in China, moet ze toch wat werken aan haar geloofwaardigheid.
Wat het hoofdpersonage daarna nog allemaal uitsteekt is buiten proportie, heel narcistisch en totaal van de pot gerukt, maar ze weet zich klaarblijkelijk uit elke situatie te redden.
Ik kon eigenlijk gewoon niet stoppen met lezen want steeds gebeurde er weer iets waarbij ik dacht: nu gaat ze zich er niet uit kunnen praten en telkens weer heeft June’s zieke geest er weer een draai aan gegeven. Wie bedenkt het? Het geniale brein van Rebecca F. Kuang.
Sympathie voor de verteller is nul natuurlijk maar verder in het verhaal blijkt Athena ook niet helemaal authentiek te zijn… Kuang weet er sowieso de vaart in te houden en de gebeurtenissen volgen elkaar snel op waardoor het verhaal leest als een trein.
Deze satirische, literaire thriller is zowel plezant als ongemakkelijk en zit verdomd goed in elkaar met hier en daar een ongeloofwaardige insteek want ja, stikken in een pannenkoek, zeg nu zelf, het is niet alledaags maar wel hilarisch. Ook op het einde is er nog zo’n stukje dat voor mij wat beter uitgewerkt had kunnen worden, maar al bij al was ik erg verrast door dit boek. Het speelt ook in op diversiteit, racisme en gelijkheid en uiteraard heeft de kracht van social media de hoofdrol. Het feit dat Kuang de uitgeefwereld in de schijnwerpers zet en de typische rollen omdraait zorgt zeker voor controverse en geeft stof tot nadenken.
Lees het, het zal je zeker een amusante avond bezorgen!
Mitsy van Standaard Boekhandel Hasselt