Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In this original study, Geoffrey Sanborn presents a fresh interpretation of the villanous Magua in James Fenimore Cooper's The Last of the Mohicans (1826) and of the dignified harpooner Queequeg in Herman Melville's Moby-Dick (1851). Through careful historical research, Sanborn has determined that both authors relied heavily on contemporary accounts of the indigenous natives of New Zealand, the Maori, to develop their iconic characters. Cooper drew heavily on the account of Te Aara in John Liddiard Nicholas's Narrative of a Voyage to New Zealand (1817) while Melville studied the personal history of Te Pehi Kupe in George Lillie Craik's The New Zealanders (1830) to flesh out his characterization of Queequeg. A close reading of the historical evidence and the source material supports this compelling line of argumentation. At the same time, this isn't a simple source study nor an act of explanatory historical recovery. The conception of the Maori is sophisticated and paradoxical, a portrait of violent but nonetheless idealized masculinity in which dignity depends on the existence of fiercely defiant pride. This lens allows Sanborn to present a radically different view of these fictional characters as well as underscoring the imaginative projection that went into reporting on the Maori themselves. Magua is no longer a stereotypical "bad Indian" or "ignoble savage," but rather a non-white "gentleman," an argument that supports Sanborn's contention that throughout his career Cooper prioritizes status equivalence over racial difference. Queequeg is similarly re-imagined, a move that allows Sanborn to explicate scenes in Moby-Dick that are often dodged by other critics because they do not fit with the standard interpretations of the character. The study as a whole provides a vivid example of the fascinating interplay between fiction and non-fiction in the nineteenth century.