Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Diese Studie befasst sich mit der sog. Zeichen-Quelle des Johannesevangeliums, vor allem mit den beiden ersten Wundern, die Jesus in Kana (Galiläa) vollbrachte. Aufgrund einer archäologischen und traditionsgeschichtlichen Spurensuche eruiert der Autor die Bedeutung dieses nur im JohEv genannten Ortes für die judenchristliche Gemeinde. Er stellt Verbindungen her zu dem in unmittelbarer Umgebung florierenden Dionysoskult sowie zum jüdischen Wundertäter Hanina ben Dosa in Kanas Nachbarort `Arav.
Ferner fragt er nach der theologischen Leistung des Evangelisten und nach dem neuen Textanordnungsprinzip des Johannes-Schülerkreises, der für die kanonische Endgestalt des JohEv und seine sog. Aporien verantwortlich zeichnet. Bedeutsam ist die Entdeckung, dass die Zeichenquelle und, ihr folgend, der ursprüngliche Aufriss des Johannesevangeliums nur eine einzige Jerusalem-Wallfahrt Jesu zum Laubhüttenfest kannten (Joh 7), aus deren Stoff die Endredaktion gleich vier Jerusalem-Reisen konstruierte. Am Ende der Untersuchung steht die Textrekonstruktion und Exegese der gesamten Zeichenquelle einschließlich ihrer weiteren "Wachstumsringe".