Van de zomer van 1870 tot de lente van 1871 beleefde Parijs een van de meest tumultueuze jaren van zijn bestaan. Met het beleg van Parijs dwongen de Pruisen Frankrijk tot overgave. En toen de revolutionaire republikeinen de Commune van Parijs stichtten, werd die verpletterd door het leger van de Franse Republiek. Tegen de achtergrond van deze onstuimige tijden vol geweld en politieke intriges, ontstond een nieuwe kunststroming: het impressionisme.
In Verscheurd Parijs vertelt Sebastian Smee het verhaal van het ‘verschrikkelijke jaar’ van Parijs door de ogen van de impressionisten. Centraal daarbij staat de relatie tussen grondvester Édouard Manet en Berthe Morisot, de meest vooraanstaande vrouw binnen de nieuwe stroming. In een levendige en gedetailleerde vertelling portretteert Smee de veranderende overtuigingen in de kunstwereld en onthult hij hoe de spanningen en chaos die het Beleg en de Commune van Parijs met zich meebrachten een fundamenteel effect hadden op het ontstaan van de moderne kunst.
Sebastian Smee is een kunstcriticus bij de Washington Post. Voor zijn werk ontving hij de Pulitzerprijs. Eerder verscheen van zijn hand het boek De kunst van de rivaliteit: Vier vriendschappen, verraad en doorbraken in de moderne kunst.
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.