• Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten

Velvet Underground

la Factory de Warhol et l'invention de la bohème pop

Stéphane Dorin
Paperback | Frans
€ 19,00
+ 38 punten
Levering 1 à 4 weken
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
Gratis thuislevering vanaf € 30 (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel

Omschrijving


Velvet Underground


La factory de Warhol et l'invention de bohème pop

Entre 1965 et 1967, le Velvet Underground va passer du statut de groupe prometteur de l'underground new-yorkais à celui de légende de l'histoire du rock avec son premier album, The Velvet Underground & Nico (1967). Cette période charnière pour le groupe, qui s'installe alors à la Factory, l'est aussi dans la carrière d'Andy Warhol qui va brièvement lui servir de mécène et de manager.

Chez Warhol, le désir de devenir alchimiste en produisant sa version rock du Pop Art, grâce à sa collaboration avec Lou Reed, John Cale et le Velvet Underground, est toujours resté sur le fil du rasoir, entre la marginalité d'une sous-culture subversive et la reconnaissance mondaine et commerciale au sein du champ de l'art contemporain et du rock. Le résultat eut pour effet, si ce n'est le basculement des mondes savants et populaires de l'art et de la musique, de brouiller les frontières et de donner naissance à l'un des plus beaux mythes de la culture américaine du XXe siècle : le Velvet Underground.

En décrivant la vie et l'expérience du groupe au sein de la sous-culture de la Factory, on montre comment le rock et l'art ont transformé nos styles de vie et notre rapport au travail. Ces nouvelles formes du travail artistique se sont ainsi cristallisées dans une bohème pop. La Factory a servi de modèle aux nouvelles entreprises culturelles et préfigure ce nouveau capitalisme qu'incarne un entrepreneuriat fondé sur la flexibilité, la valorisation du talent individuel et la recherche de la notoriété.

Specificaties

Betrokkenen

Auteur(s):
Uitgeverij:

Inhoud

Aantal bladzijden:
102
Taal:
Frans

Eigenschappen

Productcode (EAN):
9782813002037
Verschijningsdatum:
30/04/2016
Uitvoering:
Paperback
Afmetingen:
140 mm x 210 mm
Gewicht:
140 g
Standaard Boekhandel

Alleen bij Standaard Boekhandel

+ 38 punten op je klantenkaart van Standaard Boekhandel
KOM LANGS IN ONZE WINKELS

Hoera! Het is weer het Feest van het Boek

van 31/10 t.e.m. 03/11
KOM LANGS IN ONZE WINKELS
Feest van het Boek
WEDSTRIJD

Alleen in onze winkels: koop een boek en win een boekenfeest bij je thuis

Jij kiest welke topauteur misschien bij jou over de vloer komt!
WEDSTRIJD
Win een boekenfeest bij je thuis
E-BOOK ACTIE

Tot meer dan 50% korting

op een selectie e-books
E-BOOK ACTIE
E-book kortingen
Standaard Boekhandel

Beoordelingen

We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.