Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Frederick Marryat's The Phantom Ship (1839), James F. Cooper's The Red Rover (1828) and Richard H. Dana's Two Years Before the Mast (1840) may be regarded as simulacra of reality imitating the then extremely popular literary conventions of the Gothic sea novel, the nautical romance and the sea diary, respectively. However, informed by René Girard's model of mimetic desire, Luigi Pirandello's theory of mimetic form and Meyer H. Abrams' metaphor of «mimetic mirror», the analysis proves that the explored texts combine mimesis with creatio, that is the reproduction of maritime experience with the representation of general truths concerning human existence. Thus, the study demonstrates that the reading of the selected nineteenth-century sea novels through the lens of twentieth-century theories, regarded as variations on the concept of mimesis, may lead to re-evaluation of the long forgotten texts, which proved inspiring to some of the most prominent nautical writers, among others Joseph Conrad and Herman Melville.