Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Steeds weer denken mensen na over de opvoeding van kinderen. Het motief om over opvoeding na te denken is niet een vrijblijvende verwondering. Opvoeden is een handelen dat verantwoord moet worden. De praktijk van opvoeden is heel complex. Er bestaan dan ook pedagogische theorieën, die elkaar vaak zelfs tegenspreken. Maar nadenken over opvoeding is niet zoeken naar de enige ware pedagogische theorie, de bedoeling is wel de waarheid in elke theorie op het spoor te komen. Op deze wijze kan de rijkdom van pedagogische ervaringen volledig tot haar recht komen. De verschillende theorieën over opvoeding moeten dan ook in het gesprek worden betrokken. Ook dat is geen vrijblijvende bezigheid. De auteur kiest positie en spreekt waarderingen uit. Het eerste deel analyseert de verschillende veronderstellingen, concepten, vragen en ambities van de diverse pedagogische theorieën. Het tweede deel vergelijkt en evalueert de verschillende opvattingen over verantwoord gebruik van macht in de opvoeding. Het derde deel staat stil bij gezin en onderwijs als pedagogische instituties. Elk hoofdstuk bevat twee luiken: een systematische behandeling van het thema en beschouwingen die dieper ingaan op bepaalde deelproblematieken. Het boek is vooral bedoeld als studieboek algemene pedagogiek of opvoedkunde in het hoger onderwijs en voor zelfstudie.
Hans Van Crombrugge is docent en stafmedewerker aan het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen in Brussel.