Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Based upon a 'performative' interpretation of royal charters, The Politics of Memory and Identity offers a new and surprising narrative of West Frankish history from the death of Louis the Pious in 840 to the demise of the Carolingian dynasty in 987. The key is a carefully contextualised analysis of the circumstances in which kings issued charters and an alert examination of the charters' verbal and visual semiotics. For which monasteries and cathedrals did kings issue diplomas and under what conditions? Who were the patrons who interceded for the recipients of diplomas and what titles were they given? Which kings were named as predecessors and which were omitted? Such clues allow us to recover the meaning of events whose significance was concealed by chroniclers, and to find unsuspected continuities in 150 years of West Frankish politics. They allow us to see a ruthless exercise of power in the use of forgeries and a commitment to political reform in the reform of monasteries. They reveal the long shadow cast by the reign of Charles the Bald in West Frankish history and the importance of a handful of monasteries as 'sites of memory'. Above all, an intertextual reading of diplomas shows that political leaders in the kingdom made decisions based on policy, where the policy was articulated in terms of lessons drawn from their understanding of the past, and diplomas were the records that conveyed the lessons.