Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Publius Ovid (43 BC-17/18 AD) describes in his Metamorphoses Niobe's transformation into a weeping rock. Niobe's transformation incorporates the form and matter of the medium of sculpture. According to the humanist paragone debate, painting and sculpture struggle to be the medium with the highest qualities of virtuosity. Aby Warburg (1866-1929) refers to the Niobe motif's Nachleben in his Tafel 5: Beraubte Mutter. (Niobe, Flucht und Schrecken). This displays the images of both the bereaved mother (Niobe) and the murderous mother (Medea). The montage also introduces the theme of the descent to the underworld. It becomes clear how the cluster of motifs around the figure of Niobe - hybris, lamentatio and the chthonic substrate - functions as a direct entry to a bipolar hermeneutics of the visual medium: the 'historical psychology of human expression' that navigates between Apollo and Dionysus. The 'weeping rock' that according to legend still stands on Mount Sipylus in Turkey, draws upon deeper anthropological patterns. Petrification indicates inertia, frigidity and a Medusan psychosis of fear. In nature, stones and rocks have a 'slumbering insistence' that can be captivating. Stones are after all visible but impenetrable, they index an irrevocable absence in their presence, and 'have abode' in an otherworldly region of utter blindness and silence. From a psychoanalytical perspective, Niobe's petrifaction symbolises the straitening of her life and the loss of anima within a culture divorced from authentic feeling, nature, and instinct. Here Niobe meets Echo.