Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
An interrogation of the notion of space in Surrealist theory and philosophy, this study analyzes the manifestations of space in the paintings and writings done in the framework of the Surrealist Movement. Haim Finkelstein introduces the 'screen' as an important spatial paradigm that clarifies and extends the understanding of Surrealism as it unfolds in the 1920s, exploring the screen and layered depth as fundamental structuring principles associated with the representation of the mental space and of the internal processes that eventually came to be linked with the Surrealist concept of psychic automatism. Extending the discussion of the concepts at stake for Surrealist visual art into the context of film, literature and criticism, this study sheds new light on the way 'film thinking' permeates Surrealist thought and aesthetics. In early chapters, Finkelstein looks at the concept of the screen as emblematic of a strand of spatial apprehension that informs the work of young writers in the 1920s, such as Robert Desnos and Louis Aragon. He goes on to explore the way the spatial character of the serial films of Louis Feuillade intimated to the Surrealists a related mode of vision, associated with perception of the mystery and the Marvelous lurking behind the surfaces of quotidian reality. The dialectics informing Surrealist thought with regard to the surfaces of the real (with walls, doors and windows as controlling images), are shown to be at the basis of André Breton's notion of the picture as a window. Contrary to the traditional sense of this metaphor, Breton's 'window' is informed by the screen paradigm, with its surface serving as a locus of a dialectics of transparency and opacity, permeability and reflectivity. The main aesthetic and conceptual issues that come up in the consideration of Breton's window metaphor lay the groundwork for an analysis of the work of Giorgio de Chirico, René Magritte, Max Ernst, André Masson, and Joan Miró. The concluding chapter considers several issues that dominate the Surrealist spatiality in the 1930s. Derived from the various spatial concepts associated with the screen paradigm, at times in contradistinction to them, these issues, as the author argues, reflect a gradual eclipse of the screen paradigm in the early years of the decade.