Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending (in België) aan op alles gedurende de hele maand januari.
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending (in België) aan op alles gedurende de hele maand januari.
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten

The Psychophysical Ear

Musical Experiments, Experimental Sounds, 1840-1910

Alexandra Hui
€ 22,45
+ 44 punten
Levering 1 à 2 weken
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
In januari gratis thuislevering in België (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel

Omschrijving

An examination of how the scientific study of sound sensation became increasingly intertwined with musical aesthetics in nineteenth-century Germany and Austria.

In the middle of the nineteenth century, German and Austrian concertgoers began to hear new rhythms and harmonies as non-Western musical ensembles began to make their way to European cities and classical music introduced new compositional trends. At the same time, leading physicists, physiologists, and psychologists were preoccupied with understanding the sensory perception of sound from a psychophysical perspective, seeking a direct and measurable relationship between physical stimulation and physical sensation. These scientists incorporated specific sounds into their experiments--the musical sounds listened to by upper middle class, liberal Germans and Austrians. In The Psychophysical Ear, Alexandra Hui examines this formative historical moment, when the worlds of natural science and music coalesced around the psychophysics of sound sensation, and new musical aesthetics were interwoven with new conceptions of sound and hearing.

Hui, a historian and a classically trained musician, describes the network of scientists, musicians, music critics, musicologists, and composers involved in this redefinition of listening. She identifies a source of tension for the psychophysicists: the seeming irreconcilability between the idealist, universalizing goals of their science and the increasingly undeniable historical and cultural contingency of musical aesthetics. The convergence of the respective projects of the psychophysical study of sound sensation and the aesthetics of music was, however, fleeting. By the beginning of the twentieth century, with the professionalization of such fields as experimental psychology and ethnomusicology and the proliferation of new and different kinds of music, the aesthetic dimension of psychophysics began to disappear.

Specificaties

Betrokkenen

Auteur(s):
Uitgeverij:

Inhoud

Aantal bladzijden:
256
Taal:
Engels
Reeks:

Eigenschappen

Productcode (EAN):
9780262018388
Verschijningsdatum:
2/11/2012
Uitvoering:
Hardcover
Formaat:
Genaaid
Afmetingen:
162 mm x 234 mm
Gewicht:
471 g
Standaard Boekhandel

Alleen bij Standaard Boekhandel

+ 44 punten op je klantenkaart van Standaard Boekhandel
SOLDEN

30% korting

op een mooie selectie boeken en papierwaren
SOLDEN
Solden: 30% korting op boeken en papierwaren
E-BOOK ACTIE

Tot meer dan 50% korting

op een selectie e-books
E-BOOK ACTIE
E-book kortingen
Standaard Boekhandel

Beoordelingen

We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.