Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Jill Kowalik reevaluates J. J. Breitinger's Critische Dichtkunst (1740) with regard to a heretofore neglected aspect of aesthetics in the early eighteenth century, namely how poesis and historiography could increasingly come to resemble each other in their assumptions, purposes, and methods of representation. The central argument states that historians of this period began to utilize the concept of historical perspectivism only after its development as an interpretive tool by the aesthetic thinkers of the early Enlightenment.
The Critische Dichtkunst is examined in terms of three disparate traditions: the modern reception of Aristotle's Poetics, Horace's Ars poetica, and the Quarrel between the Ancients and the Moderns; the model of consciousness proposed by Leibniz that describes the mind as a ceaseless process of historical intellective integration; and the German reception of French neoclassical authors, especially Dubos, whose notion of historical probability was radicalized by Breitinger and later appropriated by poets and historians alike.