Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending (in België) aan op alles gedurende de hele maand januari.
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending (in België) aan op alles gedurende de hele maand januari.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In januari gratis thuislevering in België (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel
Omschrijving
Since the earliest days of the Church, theologians have struggled to understand how humanity and divinity coexisted in the person of Christ. Proponents of the Arian heresy, which held that Jesus could not have been fully divine, found significant scriptural evidence of their position: Jesus wondered, questioned, feared, suffered, and prayed. The defenders of orthodoxy, such as Hilary of Poitiers, Ambrose of Milan, Jerome, and Augustine, showed considerable ingenuity in explaining how these biblical passages could be reconciled with Christ's divinity. Medieval theologians such as Peter Lombard, Thomas Aquinas, and Bonaventure, also grappled with these texts when confronting the rising threat of Arian heresy. Like their predecessors, they too faced the need to preserve Jesus' authentic humanity and to describe a mode of experiencing the passions that cast no doubt upon the perfect divinity of the Incarnate Word. As Kevin Madigan demonstrates, however, they also confronted an additional obstacle. The medieval theologians had inherited from the Greek and Latin fathers a body of opinion on the passages in question, which by this time had achieved normative cultural status in the Christian tradition. However, the Greek and Latin fathers wrote in a polemical situation, responding to the threat to orthodoxy posed by the Arians. As a consequence, they sometimes found themselves driven to extreme and sometimes contradictory statements. These statements seemed to their medieval successors either to compromise the true divinity of Christ, his true humanity, or the possibility that the divine and human were in communication with or metaphysically linked to one another. As a result, medieval theologians also needed to demonstrate how two equally authoritative but apparently contradictory statements could be reconciled-to protect their patristic forebears from any doubt about their unanimity or the soundness of their orthodoxy. Examining the arguments that resulted from these dual pressures, Madigan finds that, under the guise of unchanging assimilation and transmission of a unanimous tradition, there were in fact many fissures and discontinuities between the two bodies of thought, ancient and medieval. Rather than organic change or development, he finds radical change, trial, novelty, and even heterodoxy.