Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In this work, Attilio Mastrocinque cautions against an approach to Mithraism based on the belief that this mystic cult resembles Christianity. While both Christian and pagan authors testified that Mithraic elements were indeed borrowed, according to Attilio Mastrocinque this was only done by some gnostic Christians. He counters that Roman Empire ideology and religion provide better clues on how to approach the matter, contending too that Virgil proves to be more important than the Avesta in understanding Mithraic iconography. The meaning of the central scene - the Tauroctony - thus becomes clear when the Roman triumph's central act of bull sacrifice is thought of as just that, with Mithras playing the role of victor as author of this success. The episodes depicted on many reliefs relate to a prophecy known to Firmicus Maternus and other Christian polemists, and which foretold the coming of a saviour, i.e. the first emperor, when Saturn returns and Apollo-Mithras will rule.