Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
From Samuel Morton's collection of Native American skulls to William James's writings on the consciousness of lost limbs, this book examines a startling array of artifacts that reflect nineteenth-century thinking about madness, race, and gender. According to Thomas W. Cooley, what unites these seemingly disconnected cultural fragments is the governing model of psychology, as it was just then coming to be called, that shaped the American understanding of mind before the age of Freud. Essentially a faculty psychology, this model conceived of the human mind as a set of separate roomlike compartments, each with its proper office or capacity. Under this architecture, a healthy mind was characterized by the harmonious interrelation of these faculties; madness, conversely, was believed to occur when the chambers of the mind became cut off from one another. In addition, gender and racial qualities were associated with different mental functions: the reasoning intellect took on a masculine and white valence, while the emotions and appetitive faculties were considered feminine or black. What was thought to be true for the individual also applied to the group. Thus a balanced mind, a happy marriage, and a strong nation all drew their legitimacy from the same essentially racist and sexist model, one that posited a union of parts arrayed in an ostensibly natural hierarchy of authority. In effect a master/slave psychology, this paradigm prevailed in American thought until the end of the nineteenth century. As Cooley shows, it profoundly shaped artifacts of American high culture as well as low--from the writings of Hawthorne, Stowe, Douglass, Dickinson, and the Jameses to political speeches, medical treatises, phrenological sculptures, and sideshow exhibitions.