Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In The Errant Art of Moby-Dick, one of America's most distinguished critics reexamines Melville's monumental novel and turns the occasion into a meditation on the history and implications of canon formation. In Moby-Dick-a work virtually ignored and discredited at the time of its publication-William V. Spanos uncovers a text remarkably suited as a foundation for a "New Americanist" critique of the ideology based on Puritan origins that was codified in the canon established by "Old Americanist" critics from F. O. Matthiessen to Lionel Trilling. But Spanos also shows, with the novel still as his focus, the limitations of this "New Americanist" discourse and its failure to escape the totalizing imperial perspective it finds in its predecessor. Combining Heideggerian ontology with a sociopolitical perspective derived primarily from Foucault, the reading of Moby-Dick that forms the center of this book demonstrates that the traditional identification of Melville's novel as a "romance" renders it complicitous in the discourse of the Cold War. At the same time, Spanos shows how New Americanist criticism overlooks the degree to which Moby-Dick anticipates not only America's self-representation as the savior of the world against communism, but also the emergent postmodern and anti-imperial discourse deployed against such an image. Spanos's critique reveals the extraordinary relevance of Melville's novel as a post-Cold War text, foreshadowing not only the self-destructive end of the historical formation of the American cultural identity in the genocidal assault on Vietnam, but also the reactionary labeling of the current era as "the end of history." This provocative and challenging study presents not only a new view of the development of literary history in the United States, but a devastating critique of the genealogy of ideology in the American cultural establishment.