Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In this study, Uhlfelder (recently deceased) argues convincingly that, in portraying his literary persona as an exemplum of man in his quest for self-knowledge, Boethius has made the whole Consolatio a cosmic image representing man as microcosm. The mental faculties of sensus, imaginatio, ratio, and intellegentia are arranged as a proportion suggesting both Plato's famous "divided line" at the end of Book 6 of the Republic and, at the same time, the four elements of the physical cosmos which, according to the Platonic Timaeus, are connected with one another so as to form a geometrical proportion. The philosophical argument of the Consolatio in books II through V comprises another cosmic image with III. M.9 at its exact center; in addition, the other three cosmic depictions, revolving as concentric circles around III. M.9, may be viewed as forming an image of cosmic order. In its structure, then, Boethius' work is an anagogic eikon which formally depicts its content.