Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In this retrieval study David Van Brugge addresses how the current understanding of a homiletical use of imagination for expository preaching might be strengthened. The current need for strengthening becomes apparent when the various understandings of imagination and their implications for practical theology are realized. This is compounded as trends in homiletics seem to minimize the imagination or embrace it in modern or postmodern ways. The original contribution of this study is recognizing that the homiletical use of imagination can be strengthened by retrieving the Puritan baroque characteristics of Jonathan Edwards' imagination as evidenced in his sermons to the Stockbridge Indians of 1751-1758. Edwards drew on a rich background to display an imagination that synthesized thoughts and ideas, thought beyond the senses, and that, by the grace of God, transformed thought and practice. Through that creative thought, Edwards maintained Biblical exposition and appeal to the affections. Van Brugge further develops and evaluates the idea of Puritan baroque characteristics, concluding that it is a helpful characterization of Edwards' Stockbridge Indian sermons. In these sermons Edwards imaginatively used imagery, light, space, movement, and glorification for the ultimate goal of directing the affections of his audience towards God. Such a use of imagination for affective purpose becomes a key for the strengthening of a homiletical use of imagination today.