Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Modern philosophy begins with Descartes' discovery of an apparently indubitable realm of subjectivity . The Cartesian approach confronts philosophy with the problem of transcendence At the same time as we appear to have secured an immanent realm of subjectivity, it becomes a problem how we can establish the existence of something outside this realm. What could possibly force - or even motivate - a subject, in possession of itself, to recognize a God, a world, or a peer outside itself? Thus, Descartes' philosophical legacy is a problem rather than a solution: the problem of subjectivity and transcendence. How is it possible to combine a post-Cartesian emphasis on subjectivity with a strong conception of transcendence? What notions of subjectivity and transcendence will we have to commit ourselves to? Despite the fact that the problem is central to modern philosophy and theology, no single volume has so far been dedicated to the problem of subjectivity and transcendence. This volume thus fills an important gap. The 12 chapters address the problem of subjectivity and transcendence from a variety of different perspectives: historical, philosophical, theological, and psychopathological. Contents: Arne Gron and Soren Overgaard Introduction - Arne Gron Subjectivity and Transcendence: Problems and Perspectives - Ingolf U. Dalferth Beyond Understanding? Transcending Our Limits and the Limits of Our Transcending - Josef Parnas Subjectivity in Schizophrenia: The Minimal Self is too Small - Merold Westphal Intentionality and Transcendence - Soren Overgaard In Defense of Subjectivity: Husserl, Levinas, and the Problem of Solipsism - Henrik Vase Frandsen Transcendence of the Appeal - Sovereignty of the Subject - Dan Zahavi Subjectivity and Immanence in Michel Henry - Claudia Welz The Presence of the Transcendent - Transcending the Present? Kierkegaard and Levinas on Subjectivity and the Ambiguity of God's Transcendence - Iben Damgaard Passion for the Possible: A Kierkegaardian Approach to Subjectivity and Transcendence - George Pattison Desire, Decreation and Unknowing in the God-Relationship: Mystical Theology and its Transformation in Kierkegaard, Simone Weil and Dostoevsky - Caspar Wenzel Tornoe God and the Demiurge: Subjectivity and Transcendence from a Theological Perspective - Saskia Wendel The Emergence of Transcendence in Self-Consciousness: Towards a Rehabilitation of a Transcendental Position of Philosophy of Religion