PASSIE IN GLAS EN LOOD
2023 het jaar waarin Staf Pyl zijn honderdste jaarfeest zou vieren, is de aanleiding geweest om deze bijzondere kunstenaar te herdenken.
Enkele vrienden en familieleden van Staf Pyl hebben het initiatief genomen een tentoonstelling in zijn stad Sint-Niklaas te organiseren en een boek uit te geven als eerbetoon, waarin we de mens en kunstenaar Staf Pyl opnieuw ontmoeten.
Staf Pyl volgde een eigenzinnige weg. Een klassiek artistieke opleiding heeft hem als geboren schilder en tekenaar gevormd en een nieuwsgierigheid naar kunst en cultuur heeft hem zijn hele leven geïnspireerd.
Hij toont zich op doek in olieverf, in zijn kleine ontwerpen, zijn tekeningen en grafiek, in een intimistische reeks toonwerken op papier, in keramiek, glasmozaïek en sgraffiti, glas in beton en glas in lood, wat maakt wie hij is in het landschap van de kunst.
Tijdens contacten met vrienden, collega-kunstenaars, schrijvers, dichters, academici en hun werk, contacten in culturele organisaties zoals kunstkringen in zijn stad Sint-Niklaas en daarbuiten, poneerde hij graag zijn sterke mening en standpunten in bevlogen gesprekken en discussies. Hij was belezen en geïnteresseerd in wat er rond hem in de steeds veranderlijke en vaak verrassende literaire en artistieke wereld gebeurde.
Werkzaam in zijn atelier werd hij de kluizenaar waar hij zijn ideeën realiseerde. Hij werkte alleen. Als enige hulp en ondersteuning liet hij zijn vrouw Yvonne toe. De inspirerende stilte in het atelier vulde zich met kleurklanken als hoorde je jazz of blues en het Missa da Requiem van Bach.
Staf Pyl voelde dat het briljante palet van gekleurd glas een gepassioneerde uitdaging werd om dat te tonen wat hij met woorden niet zeggen kon. Hij ontwikkelde een heel ritmisch constructieve beeldtaal waar een nieuwe werkelijkheid zich uit het duister vormde in het licht.
Werkend met het harde doch uiterst breekbaar gekleurde glas gevat in stug plooiend zilvergrijs lood, wist de kunstenaar poëzie op te roepen in een sprankel en levendig kleurenpalet van spirituele blauwen tot passievol rood. Een weerbarstig spel tussen de ambachtsman en de ziener.
De mens en kunstenaar in zijn atelier weet te ontsnappen aan de orde en het gangbare of het gekende. Als het ware op zoek naar een andere of betere wereld, waar de ziel zich tonen mag.
Hij bevrijdt zich uit een keurslijf en de conventies van het alledaagse leven, laaft zich aan zuivere schoonheid, schepper zijnde, zoekende naar het leven en het goede, zich scherp bewust van het eindige in alles.
Leen Pyl
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.