Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
This book offers a detailed account of Spinoza's influence on various schools of present-day critical thought. That influence extends from Althusserian Marxism to hermeneutics, deconstruction, narrative poetics, new historicism, and the unclassifiable writings of a thinker like Giles Deleuze. The author combines a close exegesis of Spinoza's texts with a series of chapters that trace the evolution of literary theory from its period of high scientific rigour in the mid-1960s to its latest "postmodern", neopragmatist or anti-theoretical phase. He examines the thought of Althusser, Macherey and Deleuze as well as others (including the new historicists) who have registered the impact of his pioneering work without any overt acknowledgement.
On the one hand, theorists like Althusser and Macherey could celebrate Spinoza as the first philosopher before Marx to understand the need for a riorous distinction between science (or "theoretical practice") and ideology (or the realm of lived experience subject to various forms of imaginary error of misrecognition). On the other, Deleuze makes Spinoza the hero of his crusade against theories of whatever kind - Kantian, Marxist, Freudian, post structuralist - which always end up by imposing some abstract order of concepts and categories on the libidinal flux of "desiring production", or the "body-without-organs" of anarchic instinctual drives.