Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
The author outlines how memory is treated by contemporary artists, philosophers, musicians, sociologists, musicologists, as well as victims of the Holocaust... She paints a rich landscape of how her subject features in the work of composers and their collaborators, many of whom were motivated by memories of the Occupation. With such a subject, the discussion inevitably comes round to the uneasy relationship between aesthetics and ethics. The author quotes Adorno: "Is poetry possible after Auschwitz?". The work is an answer to that question, and an affirmative one. It must be possible: to restore hope, and to invoke and sustain Memory, at least symbolically - by artistic means. Art, even when it disturbs, brings catharsis and preserves memory. The author impresses with her erudition, wealth of materials cited, musical competence and critical insights. Krzysztof Szwajgier, The Krzysztof Penderecki Academy of Music, Cracow, Poland.