Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dans son commentaire sur le Premier Alcibiade, Proclus (412-485) celebre la figure de Socrate comme guide vers la connaissance de soi. A travers une interpretation originale du prologue du dialogue, le philosophe neoplatonicien propose un portrait exemplaire de cet amant divin: son art erotique consiste a aborder son aime au moment opportun et a eveiller en lui le desir de la connaissance. Sa sollicitude est decrite dans les termes d'une imitation de la providence, son daimon est un dieu. Parfaite image du Bien, Socrate est le modele du maitre qui s'est assimile au divin et peut conduire les ames moins avancees vers le savoir. L'art erotique implique aussi une connaissance de l'amour (Eros), envisage dans sa dimension cosmologique et theologique, a partir des Oracles chaldaiques, comme lien universel. Le diadoque de l'Ecole d'Athenes vise bel et bien ici, au Ve siecle apres Jesus-Christ, a redonner ses titres de noblesse a l'Eros et a la figure de Socrate. Cette etude propose une analyse inedite de l'erotique et de l'amour, ainsi que du discours socratique entre rhetorique et dialectique, dans le commentaire sur le Premier Alcibiade. Elle fournit aussi des reperes solides sur la tradition exegetique du Banquet et du Phedre dans le neoplatonisme post-plotinien.