Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
La littérature féministe de l'Afrique noire a connu ses débuts dans l'univers romanesque francophone avec la publicaton du document de la Sénégalaise Awa Thiam, La parole aux négresses (1978) dans laquelle elle dénonce des pratiques comme l'excision et l'infibulation. Dans le domaine de la fiction, c'est encore une Sénégalaise Mariama Bâ dans Une si longue lettre (1979) qui marque le départ des écrits des femmes qui n'épousent plus la vision patriarcale qui avait marqué jusque-là la littérature africaine. Les thèmes quelle aborde sont : la polygamie, le levirat, le rejet de la virginité et l'adhésion aux divers mouvements féministes dans le monde. Dans les milieux anglophones, c'est Ama Ata Aidoo qui donne le ton en 1977 avec Our Sister Killjoy en introduisant un thème jamais abordé dans la littérature africaine en général : le lesbisme. Ces écrits sont enrichis par la suite par des auteures comme la Camerounaise Calixthe Beyala et la Nigériane Buchi Emecheta qui dénoncent les violences sexuelles et appellent parfois au meurtre contre l'homme. On assiste donc à la production d'une littérature de catastrophe.