Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was.
Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen:
‘Ik kan niet naar school, het gaat niet.'
- De realiteit bij schoolweigeraars en hun context is soms harder dan we ons kunnen voorstellen. Deze realiteit proberen te begrijpen, los van elk oordeel, is een basispijler in het werken met schoolweigering.
- Blijven zoeken naar de oorzaak van de schoolweigering is niet zinvol wanneer dit het traject van de jongere vertraagt. Ook al is niet alles duidelijk: we moeten verder.
- Wachten tot die ene “gespecialiseerde hulpverlener” beschikbaar is, is contraproductief. De gezinscontext, school en eerstelijns hulpverlener kunnen al heel wat betekenen.
- Een netwerk rond de jongere met een centrale keyworker is een noodzaak in de vaak moeizame weg terug naar school.
- Verbinding tussen alle betrokkenen is cruciaal in elke fase, zowel preventief als curatief.
- Activatie is belangrijk, zowel voor de jongere als voor de andere actoren in het netwerk. Een actieve positie van alle betrokkenen draagt bij tot het opnemen van verantwoordelijkheid en een gevoel van competentie.
- Probeer de mogelijkheden ook steeds te zien, in plaats van enkel de moeilijkheden.
- “Het ijzer smeden als het koud is” geldt bij schoolweigering. Interventies brengen weinig soelaas bij emotionele onrust.
- Het weten staat soms het leren in de weg. Te snel een antwoord klaar hebben, verhindert ons om voldoende voeling te hebben met de jongere en context.
- Hou vol.
Nele Van Driessche: 'Ons advies: blijf erover spreken met je kinderen, en spreek je verwachtingen uit: opstaan op een normaal uur, mee aan de ontbijttafel, mee naar een familiefeest. Geef ze een klein taakje, zoals de vaatwas legen. Als ze nog naar de jeugdbeweging willen, laat ze dan gaan. Het is heel belangrijk datje zoon of dochter toch nog kleine successen ervaart. Activeer ze, en blijf communiceren. Toon begrip of toon dat je het wil begrijpen. Dat is niet gemakkelijk, want de jongere begrijpt het vaak zelf niet. Tot slot: kom ermee naar buiten. Houd dit niet tussen vier muren. Ook niet gemakkelijk, want er is veel onbegrip bij de omgeving. Zoek hulp.'
In dit boek nemen de auteurs je mee in de zoektocht naar antwoorden op de vragen die de problematiek met zich meebrengt. Ze helpen je schoolweigering te begrijpen en geven je een houvast om met jongeren aan de slag te gaan. Het boek vertrekt vanuit de theorie en de praktijk en biedt concrete tips, gericht op persoonlijk en maatschappelijk herstel. De auteurs belichten de verschillende perspectieven en stellen een handig werkmodel voor in de aanpak van schoolweigering. ‘Adaptive Mentalization Based Integrative Treatment’ (AMBIT) is gericht op wederzijds begrip van en tussen alle betrokkenen en reikt handvatten aan rond samenwerking, zonder te vervallen in protocollen.
--> lees het volledige artikel
HOGENT en psychiatrisch ziekenhuis Karus sloegen de handen in elkaar, en onderzochten de oorzaken van schoolweigering. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren met schoolweigering zich niet begrepen voelen. Hun verhalen zijn uiteenlopend en complex.
Meestal is er geen duidelijke oorzaak voor schoolweigering. De vraag: “Wat is er aan de hand?”, blijft meestal onbeantwoord, tot ieders frustratie. Ook die van de jongere. Omdat er geen heldere oorzaak is, is de problematiek best ingewikkeld. We worden door de onduidelijkheid bovendien snel met onze eigen onmacht geconfronteerd: als ouder, onderwijsmedewerker of hulpverlener. Een onmacht die ook de jongere ervaart.
--> lees het volledige artikel
Schoolweigering is de wetenschappelijke term om kinderen en jongeren die niet meer naar school gaan te omschrijven. De term is ongelukkig gekozen, vinden zowel de kinderen, ouders als hulpverleners. Want eigenlijk wil deze groep wel naar school. Het lukt ‘gewoon’ niet meer. Het vooruitzicht om naar school te gaan of op school zijn brengt een grote emotionele ontreddering teweeg: spanning, angst, lichamelijke klachten, verzet en sombere gevoelens zijn heel typerend. Het kind blijft thuis en de ouders zijn op de hoogte.
Het lijkt zo vanzelfsprekend dat elk kind naar school gaat. Dat hoort zo. En het is belangrijk voor de ontwikkeling. Niet enkel op vlak van leerstof maar ook voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden, zelfredzaamheid, communicatie …. Wanneer dit niet lukt, staat iedereen perplex: de school, het gezin, de ruimere familie, de vriendenkring …
--> Lees het volledige artikel
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.