Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: One of the constant features of Rousseau's thought is his reflection on self-love, the essential condition of being sensitive and intelligent. But the resources employed in his work do not remain constant; they evolve in an effort to acquire his own philosophy and to distance himself from the philosophy of his time. It is this methodological effort that is analyzed in this volume. French text. French description: L'un des traits constants de la pensee de Rousseau reside dans la meditation qu'il poursuit jusqu'a la fin de sa vie sur l'amour de soi - sur l'affection essentielle de l'etre sensible et intelligent. Mais les ressources mobilisees dans cette entreprise ne demeurent pas les memes tout au long de l'oeuvre et elles se forgent avant tout dans un effort d'appropriation puis de mise a distance de la philosophie de son temps. C'est cet effort methodologique qui est analyse dans le present ouvrage. Du Discours sur l'origine et les fondements de l'inegalite a l'Emile, Rousseau perfectionne un empirisme qui confere son caractere systematique a la theorie de l'homme mais qui, a terme, revele ses limites dans l'examen des idees sublimes (l'ordre du monde voulu par Dieu, l'existence de l'ame) que l'homme moderne doit prendre en vue. Aussi importe-t-il de comprendre de quelle facon Rousseau abandonne cette perspective au long des recherches qui, en 1778, aboutissent a l'oeuvre ultime achevee au seuil de la mort: Les Reveries du promeneur solitaire. Le cheminement que l'on peut retracer en suivant la voie royale de la methode decouvre une derniere philosophie de Rousseau, ou la clarification d'experiences decisives (l'accident, la reverie) se substitue au style philosophique de l'epoque pour decouvrir les conditions d'un bonheur effectif.