Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In addition to the classical literary corpus, Chrysostom, like many other educated Christians, relied upon the Scriptures as an equally important source. Focusing on the use which writers made of the Scriptures in order to convey their moral, social, and theological ideas, this study is unique in that it offers a detailed analysis of patristic rhetoric against the background of the scriptural corpus. A close examination of a wide range of Greek exegetical and homiletic writings, in particularly the newly-available edition of the Greek Catena, reveals that the Fathers wrote and preached in accordance with well-established literary conventions. Chrysostom, his Antiochene colleagues and his Alexandrian rivals approached the biblical text with a full appreciation of the methods formulated by their predecessors. The evidence of the exegetes' meticulous and calculated use of the biblical text contradicts the present scholarly tendency to describe the homiletic literary output as spontaneous and free-flowing. For the first time, Chrysostom is examined not in an isolated way, but in the wider context of Antiochene and Alexandrian exegesis, and their respective theological ideologies. When studying the wider aspects of the Fathers' methods of interpretation, it becomes clear that the study of ideas cannot be separated from the study of their modes of expression.