Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dit rijk geïllustreerde boek is bedoeld voor het algemene publiek, voor Rotterdammers in het bijzonder, en voor de vele hobbyisten op het gebied van trams en ander rollend materieel.
De geschiedenis van het Rotterdamse openbaar vervoer gaat terug tot de komst van de paardentram in 1878. In de bijna anderhalve eeuw erna groeide de Rotterdamse haven hard, en daarmee ook het aantal inwoners en het openbaar vervoer. In 1905 kwam de elektrische tram, de bus kwam op in de jaren twintig, en nu vormt de metro de kern van het netwerk. De RET is altijd het modernste openbaar vervoerbedrijf in Nederland geweest. De geschiedenis van het Rotterdamse vervoer is tegelijk de geschiedenis van de snel gegroeide stad. De oorlogsperiode, waarin de RET in de greep van de NSB kwam, speelt hierin een grote rol.
Maurits van den Toorn is historicus, oud-hoofdredacteur van de Staatscourant en specialist op het gebied van verkeer en vervoer.