Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In the history of dramatic literature there are some periods that can be labelled as definitely 'tragic', others as no less preponderatingly 'comic', though of course both forms exist side by side throughout the ages. Taking the period of Aeschylus, Shakespeare, and Corneille as markedly 'tragic', we find that these writers throve in a period of great national expansion and power, during which values were fixed and positive. At such times there is a general acceptation of what is good and what is evil. Out of this, as a kind of trial of strength, there arises tragedy, the positive drama; there is, as Nietzsche suggested, 'an intellectual predilection for what is hard, awful, evil, problematical in existence owing to ... fulness of life'. In the great 'comic' periods, however, those of Menander, of the Restoration writers, and at the end of Louis XIV's reign and during the Regency, we find that values are changing with alarming speed. The times are those of rapid social readjustment and general instability, when policy is insecure, religion doubted and being revised, and morality in a state of chaos. Yet the greatest names in comedy, Aristophanes, Jonson, Moliere, do not belong here: these men flourished in intermediate periods, in which the finest comedy seems to be written. In form it still preserves some of the broad sweep of tragedy and is sometimes hardly to be distinguished from the latter in its philosophy, its implications, and its emotional appeal. Think of The Silent Woman or Le Festin de Pierre. In this period we find that tragedy has lost its positive character, and begins to doubt if the old values are, after all, the best. It begins to have a sceptical or a plaintive note, as in Euripides, Ford, and Racine. Values are beginning to change they are not yet tottering.