Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Aan hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg worden steeds hogere eisen gesteld. Verpleegkundigen moeten het doen met minder tijd, middelen en mankracht.
Respectvol verplegen in de ggz presenteert het verpleegmodel RESPECT, waarin respect voor zowel hulpverlener als cliënt centraal staat. Het model gaat uit van drie waarden: zelfrespect, respect voor de ander en respect in teams en organisaties. In dit boek worden deze drie waarden uitgebreid besproken. De auteurs behandelen vragen als: wat betekent het om respect voor jezelf te hebben en wat is dat eigenlijk?
Om goed voor een ander te kunnen zorgen is zelfrespect essentieel, betogen Pieter Loncke en Geert Capoen in hun boek. Als de verpleegkunde vooral wordt gekleurd door 'respect voor de ander' en veel minder door 'zelfrespect' is de kans op een burn-out aanzienlijk groter. Verpleegkundigen die er niet in slagen om een evenwicht te vinden tussen 'zorg geven' en 'zorg vragen' komen vroeg of laat in de problemen. Om die reden is het eerste deel gewijd aan 'zelfrespect'. In het tweede deel bespreken de auteurs zelfrespect in relatie met respect voor de ander. Hoe kun je dit laten uitgroeien tot een meerwaarde in de zorgrelatie? Hiertoe bespreken ze in heldere verwoordingen een duidelijk kader rond het begrip respect. Loncke en Capoen reiken een denkkader aan, van waaruit psychiatrisch verpleegkundigen of verpleegteams zelf tot respectvol verplegen kunnen komen. Tot slot bevat het derde deel de theorie achter respectvol verplegen, afgewisseld met praktijkvoorbeelden.
Nieuw in dit model is dat het welzijn van de hulpverlener wordt ingebed in de organisatiestructuur. Aan de hand van casuïstiek en praktische tips wordt duidelijk hoe dit geïntegreerd kan worden in de dagelijkse praktijk.
Respectvol verplegen in de ggz is een praktisch handboek voor psychiatrisch verpleegkundigen, studenten ggz-verpleegkunde en andere professionals in de ggz.