Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Tricks and treachery are the practice of fools that have not wit enough to be honest, wrote Benjamin Franklin. This volume explores ways in which the honest establish trust and enjoy good fortune, even without policing. The central mechanism at work is reputation. To work, information about the individual's conduct must be observed, interpreted, recorded, stored, and transmitted. Different forms of seals of approval develop to communicate the quality of an individual's reputation to others. The studies in this volume reveal how vast information systems like Dun & Bradstreet and TRW generate reputation and beneficial exchange, and how brand names, middlemen, and dealers give their own sort of seal of approval. One chapter describes the origins of Underwriters' Laboratories, an organization that sells its inspection services and mark of approval for product safety. Another argues that J. P. Morgan's investment banking service was in large part applying astute judgment in granting the Morgan seal of approval to firms in need of capital. Other, less formal, reputational mechanisms such as gossip, customary law, and written correspondence are also explored. Contexts range from trust among merchants in Medieval Europe, social control in small communities, and good conduct in a vast anonymous society such as our own. Throughout these broad-ranging studies, the central theme of the volume emerges: in an open, competitive environment, honesty can recruit cleverness to assert itself and to drive out the dishonest. Contributors include Bruce Benson, Harry Chase Brearly, J. Benson De Long, Avner Greif, Benjamin Klein, Keith B. Leffler, Sally Engle Merry, Paul R. Milgrom, J. Wilson Newman, Douglass C. North, Marc Ryser, Adam Smith, Gordon Tullock, and Barry R. Weingast. Daniel B. Klein is Assistant Professor of Economics, University of California, Irvine.