Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Before the end of the Cold War religion seemed to occupy a well-defined place in the modern world picture. It was associated with tradition and allegedly had lost its relevance in the social and political spheres developing into an optional element in the private lives of modern citizens. Today, however, the classical secularization hypothesis looks much less uncontroversial. Arguably, religion has never lost its relevance to individual and collective cultural agency. Specifically in Britain the religious encoding of cultural conflicts has enjoyed an unbroken tradition going back to the 16th and 17th centuries. The essays in the first section of this volume analyse examples from the 17th to the early 19th centuries showing the intimate connection of religion with the central trajectories of modernisation. The contributions to the second section focus on regional, popular, and elite cultural phenomena revealing deep imprints of the religious in contemporary society. The discussions of the religious in post-war and recent films in the third section suggest that religion has been highly visible as an issue since the middle of the 20th century, and that its presence in this medium has been strongly influenced by ideological as well as economic concerns. Altogether, the essays demonstrate that there has never been a clear-cut division between the religious and the secular. Instead, the fusion of religious and secular motives, encodings and trappings has continued to provide a powerful source of individual and collective social, cultural and political agency.