Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
The Bildungsroman is a genre novel whose territory is well traveled, that of a young and often alienated hero on the cusp of maturity, intent on discovering who he or she is and being true to that identity. The German word Bildung refers to forming and shaping, and the first Bildungsromane in 18th-century Germany focused on the hero's self-formation. Modernists such as Thomas Hardy, D. H. Lawrence, James Joyce, Oscar Wilde, and Virginia Woolf adopted and reinvigorated the Bildungsroman form as a means of telling stories about longing and transition. With this first major study of the historical context of the English and Irish Bildungsroman, Gregory Castle revisits the genre with a special interest in self-development and identity, as well as the viability of the classical concept of Bildung in the modernist era. Drawing on German philosopher Theodor Adorno's theory of negative dialectics (which values the negative moment as a potentially critical force), Castle demonstrates the ongoing relevance of the Bildungsroman form and its powerful capacity for social and cultural critique. Its vitality is due in large measure to its ability to represent, in a self-consciously critical fashion, the complex and contradictory modes of self-development that have arisen in late modernity. The author contends that modernism managed to rehabilitate one of the most conventional genres in the history of literature. Examining such works as D. H. Lawrence's Sons and Lovers and James Joyce's APortrait of the Artist as a Young Man, Castle provides a significant scholarly contribution to literary criticism that will be of interest to students and scholars of modernism, the modernist novel, and Irish studies, as well as the problem of education and class in English and Irish literature.