Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
When post-war art in Western Europe was characterised by happenings and installations, the artist Raimund Girke (1930–2002), born in Heinzendorf (today Poland, then Lower Silesia (Germany)), continued to regard art as a two-dimensional application of paint on canvas or paper. Although he exhibited several times with artists of the ZERO movement, founded by his fellow students at the Kunstakademie Düsseldorf, he was determined not to be a part of it. Later, he was associated with some other artists’ movements, such as Analytische Malerei, Essentielle Malerei, Fundamentele Schilderkunst or Radical Painting — the one founded by critics or curators, the other by artists themselves. However, the only term that applies with certainty to Girke’s oeuvre, is painting, more specifically the search for the possibilities of the presence or absence of white — for him, the “Königin der Farben”.
This book provides the first overview of Girke’s involvement in these different movements, contextualising his relationships with artists he admired or could count among his friends, such as Ryman, Calderara or Uecker. It identifies the important historical exhibitions in which Girke participated, such as documenta 6 (1977) or the Venice Biennale (1990), and looks at the evolution of his technique and palette. Florian Illies, Anke Hervol and Peter Iden wrote new, comprehensive contributions; the important essays by Dietmar Elger (1995) and Gottfried Boehm (2000) are translated and brought together for the first time, contextualised with historical photographs of exhibitions and gatherings, as well as reproductions of invitations, posters and catalogues.