Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: Richard of Middleton, a Franciscan living and working around the end of the 13th century, was a very important and profoundly original thinker. The Bibliotheque Scolastique series publishes, in 6 volumes, his unedited Quaestiones disputatae. Volume III deals with the questions concerning the free will of angels and humans. French description: Richard de Mediavilla, franciscain actif a la fin du XIIIe siecle, est un penseur scolastique fort important et profondement original. La Bibliotheque Scolastique publie en 6 tomes ses 45 questions disputees inedites (decennie 1290). Les tomes I, II et IV ont deja paru en 2011 et 2012. Ce volume est central, car, au terme d'une analyse serree, Mediavilla exalte particulierement la volonte de l'ange (et de l'homme), theme essentiel a l'identite de la theologie franciscaine, mais rarement theorise. L'orientation naturaliste et scientifique de sa demarche est encore plus nette, appuyee cette fois surtout sur Averroes. On verra, dans la question 16, que Mediavilla, bien avant Copernic, Kepler et Galilee, prouve la rotation terrestre autour du soleil et instaure un systeme d'attraction universelle. Il est le premier a revoir totalement la theorie du mouvement d'Aristote. Dans les questions 17 et 19, il elabore completement son fameux Principe Purement Possible et s'affirme comme un metaphysicien de premiere importance.