Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Qui peut repondre a la question: qu'est-ce que la vie? le biologiste? le geneticien? le naturaliste? l'epistemologue? Comment se reperer dans la jungle des reponses proposees par ces differents specialistes? Ce petit livre met l'accent sur trois points qui sont actuellement l'objet de debats tres vifs. Tout d'abord le cadre de la reponse est celui d'une epistemologie non physicaliste, qui refuse d'accepter la double these de la completude et de la cloture causale du monde physique, et renvoie dos a dos les deux positions metaphysiques intenables du physicalisme et du vitalisme. Ensuite, la vie apparait liee a un systeme d'objets hetero-organise qui ne peut etre completement decrit par l'ensemble de ses contraintes internes, contrairement aux systemes physiques ordinaires. Voila pourquoi la vie n'est pas simplement la replication ou la reproduction, ni l'heredite genetique, mais est liee au metabolisme, a la compartimentation cellulaire, a la selection naturelle, etc. Enfin il faut parler d'un systeme d'agents plutot que d'un systeme d'objets, car un systeme biologique se caracterise par le fait que le temps agit sur lui. Pour cette raison il est difficile d'en degager des invariants internes, la description initiale que nous pouvons en donner n'est pas celle de son fonctionnement. C'est en ce sens que nous nous proposons de parler de proprietes emergentes. Qu'est-ce que la vie, alors? une disposition? une essence? une structure atemporelle? Ne faut-il pas reformuler la question et se demander: d'ou vient la vie? comment la vie evolue?