Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending aan op alles gedurende de hele maand januari.
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending aan op alles gedurende de hele maand januari.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In januari gratis thuislevering in België (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel
Omschrijving
Full of humanity and even humour, the Old Testament paintings by master visual storyteller Jan Steen are often treated like incidents in 17th-century Holland. This groundbreaking examination considers the influence of Jewish history and Dutch theatre on this exciting element of his oeuvre. The Leiden-born artist Jan Steen (1626-1679) is widely admired as one of the most engaging and technically brilliant painters of the Dutch Golden Age. This volume accompanies an exhibition that will be the first in the UK devoted to Steen's Old Testament subjects. The focal point will be his magnificent Wrath of Ahasuerus (c.1668-69), one of the highlights of the Barber's collection, which will be joined by a number of other paintings by Steen from private and public collections across the world. Three essays will examine the core themes of the show - the role of Jewish history in Steen's Old Testament scenes; the influence of Dutch theatre on his work; and the critical response to his Old Testament paintings from the 17th century to date. Robert Wenley (Barber Institute of Fine Arts) will look at how the Dutch nation established its identity in part by associating its people with the Biblical Israelites, seeing themselves as persecuted by the Spanish for their faith. He will explore the popularity of the story of Esther and other Old Testament subjects in Dutch culture - in plays as well as paintings - and the possibility of Jewish patrons for Steen's Old Testament paintings. Nina Cahill (University of Kassel) will put forward new research about how Steen adopted the gestural language of contemporary Dutch theatre, amateur and professional, in order to represent the key figures in these scenes and to convey the pivotal dramatic moments. In some instances, Steen may have been quoting from an actual production of a play based on the Biblical story. Rosalie van Gulick (Utrecht University) will consider how Steen's Old Testament scenes have been received and understood over the years. She will investigate how the apparent farcical character of these scenes has been understood over the centuries and why they have prompted adversely critical responses from some modern art historians.