Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
La theorie de la double verite est desormais consideree comme une legende, creee par les theologiens medievaux (qui l'auraient imposee a leurs adversaires averroistes ), enterinee par les censeurs en 1277 et en 1513, puis erigee en categorie historiographique par les medievistes de la fin du XIXe siecle. Mais quel a ete le retentissement de cette legende au Moyen Age et a la Renaissance? Est-il possible de trouver des penseurs medievaux qui soutiennent que certaines propositions sont vraies pour la philosophie mais ne le sont pas selon la foi chretienne, ou inversement? Est-il possible de trouver des textes medievaux qui envisagent la possibilite de deux verites contraires ou qui utilisent la formule duplex veritas? Si l'immense majorite des penseurs medievaux et renaissants s'accordent pour declarer que la verite absolue est la verite revelee, comment evaluent-ils les arguments philosophiques contra fidem? Et comment se conduisentils devant ces arguments? En explorant ces questions, la presente etude ne se contente pas d'examiner la position des protagonistes classiques de la controverse autour de la double verite (de Thomas d'Aquin jusqu'a Pomponazzi et Cremonini), mais invite aussi a lire, dans une perspective novatrice, certaines pages de Marius Victorinus, Pierre de Rivo, Luther et des adversaires de Galilee.