Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In the 1960s and 1970s, the civil rights movement and other national and cultural movements fractured dominant paradigms of American identity and demanded a reformulation of American values and norms. This book borrows the moral, ethical, and political purposes of these movements to show how film, literature, photography, and television news broadcasts construct essentialist myths about race, gender, sexuality, and nation. It also examines how some visual and literary works and public reactions challenge these essentialist myths by exploring racial, sexual, and national anxieties.
Reid explains how artists such as filmmakers Julie Dash, Spike Lee, and Marlon Riggs, photographers Rotimi Fani-Kayode and Gordon Parks, novelists John A. Williams and Ayi Kwei Armah, playwright Adrienne Kennedy, and poet Bob Kaufman portray the fears of people in the grips of social and psychological change. In each chapter, he explores how an important social issue--black feminism, interracial intimacy, biracial and homosexual identity, and black erotica, for example--is presented in film, literature, and photography. Throughout the book Reid's analysis is driven by a postNegritude understanding of race and cultural identity as a socially acquired and unfixed process rather than a biological fact. By showing how visual and literary artists challenge hegemonies of power through the creative imagination, he challenges monolithic and fixed notions of race, ethnicity, sexuality, gender, religion, and cultural identity.