Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In this study, Domenico Lo Sardo shows that the section of MT Exod 35-40 dedicated to the construction of the Tabernacle involves textual and literary problems. It has different textual forms according to MT, LXX, and Vetus Latina (Monacensis ms): LXX Exod 35-40 shows a different order of the literary material and its extension is shorter than the MT. One of the most important differences is the absence of MT Exod 36:8b-34 in the LXX. The Monacensis ms is even shorter than the Greek text. In a text-critical analysis, the author demonstrates that the 'Short Hebrew Vorlage' behind the Latin manuscript is the oldest text. In the MT there was post-priestly editorial work marked by expansions, rewritings, and reinterpretations. Employing literary criticism, the author proves that with the expansion of Exod 36:8b-34 and the stressed use of the term miskan (Tabernacle), MT points to legitimate the centralization of the Jerusalem Temple.