Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In the early 1820s, in the gloomy aftermath of the 1789 Revolution and the Napoleonic wars, the French Romantic painter Theodore Gericault (1791-1824) made five portraits of patients in an asylum or clinic. No depictions of madness before or since can compare with them for humanity, straightforwardness and immediacy. Why were they painted? For whom? Art-historical ways of accounting for them open up questions about the nature of psychoanalytic interpretation. The portraits challenge us to find responses in ourselves to the face and the embodied mysteries of the other person, and to our own internal (unsconscious, disavowed) otherness: in this sense, Gericault was a "painter-analyst". The challenge could not be more urgent, in our world of suspicion of the stranger, and of the medicalisation of madness. The book sketches the history of this last process, from the Enlightenment through to the Revolution and its public health policies, to the birth of the asylum in its interface with the penal system.