Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Plato amicus sed - (Platon est un ami, mais -): le frontispice calligraphie du grand cours que Nietzsche donna sur Platon a l'Universite de Bale, des l'hiver 1871-1872 et jusqu'a la fin de son activite de professeur de philologie, dit deja l'essentiel. Platon a toujours obsede Nietzsche, lequel fit de lui son plus grand adversaire. Les oeuvres publiees ou destinees a la publication par Nietzsche portent regulierement la trace de cette joute philosophique. Mais celle-ci s'est nourrie d'un cours de philologie, dont on donne ici pour la premiere fois une traduction francaise integrale, elaboree de maniere critique a partir des manuscrits. Platon, de la generation de la peste , comme le souligne a maintes reprises le cours, y est sourdement mis en opposition a Thucydide, comme le fera explicitement par la suite le Crepuscule des idoles. Mais le philosophe athenien est surtout reintegre dans le complexe litteraire specifique de l'Antiquite, qui ne produisait pas de litterature a proprement parler, ce qui permet de degager la figure d'un Platon comme revolutionnaire de la plus radicale espece . A cote de ce cours se trouve en outre une courte et dense introduction de Nietzsche pour l'etude de l'Apologie de Socrate, trop meconnue a ce jour. Appuyee sur ses connaissances en rhetorique (domaine auquel il consacra plusieurs cours), cette breve ouverture magnifie comme jamais sous la plume de Nietzsche le talent de Platon.