Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Le vocabulaire du probleme et de la problematisation envahit le champ de l'education et de la formation. On s'en rejouirait s'il s'agissait bien de conjuguer apprentissage et pensee, selon le souhait de Dewey. Malheureusement, une sorte de malediction affecte les bonnes idees qui ne manquent pas de se denaturer au fur et a mesure qu'elles se repandent, au point de susciter l'indignation des peres la rigueur, prompts a jeter le bebe avec l'eau du bain. Il importe donc de poser la question dans sa radicalite: qu'est-ce qu'un probleme? Que veut dire problematiser? On s'efforcera de retracer la genese plurielle du paradigme du probleme a travers les philosophies de John Dewey, de Gaston Bachelard, de Gilles Deleuze et de Michel Meyer qui toutes s'efforcent d'imaginer des alternatives au dilemme de Menon et a ses avatars modernes. Comment penser la recherche et l'apprentissage autrement que comme reminiscence? Quel role y joue le questionnement, la problematisation? Peut-on imaginer - contre toutes les theories de la connaissance de la modernite - une epistemologie, voire une logique de la decouverte, de l'invention? Et une pedagogie du probleme? Car epistemologie et pedagogie s'averent inseparables des le debut, comme Socrate l'avait bien vu, dans la lecon du Menon. A travers ces etudes philosophiques, il s'agira d'eclairer si possible les questions pedagogiques ou didactiques qui se posent aujourd'hui a l'enseignant ou au formateur en mal de problematisation.