Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Die vorliegende Studie leistet einen interdisziplinären Beitrag zur Schauerphantastik-Forschung. Christiane Lemke überträgt Ansätze und Fragestellungen aus der anglistischen Forschung zu Gothic novel und Gothic tale auf Werke namhafter skandinavischer Autoren, darunter Hans Christian Andersen, Karen Blixen, Ingmar Bergman und Marie Hermanson. Ziel dabei ist eine modellhafte Analyse, die die Einordnung und Einschreibung von Texten verschiedener Genres wie Märchen, Novelle/Erzählung, Kurzgeschichte, Roman und Film in das größere Gattungsumfeld der Schauerphantastik nachvollziehbar macht. Ausgangspunkt und Grundlage der einzelnen Analysen bildet hierbei das psychoanalytische Konzept des Phantasmas. Im Rückgriff auf Theorien von Sigmund Freud, Melanie Klein, Jacques Lacan u.a. werden Objekte infantiler Angst und Faszination, Träume und Wahnvorstellungen, Halluzinationen, Urszenen, Komplexe und narzisstische Spiegelungen als Manifestationen des Phantasmas in Text und Film untersucht. Neben der Frage nach der Funktion des Morbiden, Makabren und Obszönen werden darüber hinaus vielfältige intertextuelle Bezüge zu Schauertexten aus der Weltliteratur, zu Horrorfilmen, Mythen und Märchen hergestellt sowie zu Kunstwerken aus Symbolismus, Expressionismus und Surrealismus. Ein abschließendes Kapitel zeigt Verbindungen der identifizierten Phantasmen zum Grotesken auf.